Als Gouda klein was gebleven dan was onze rondweg de singel.
De generaties na de aanleg van de singel hebben van Gouda een grotere plaats
gemaakt, rekening houdend met het langzaam verkeer in die tijd. Pas door de
uitleg van Gouda richting Haastrecht( Goverwelle) en Reeuwijk ( Plaswijck en
Bloemendaal) is men gaan denken aan bredere wegen t.b.v. de auto en
vrachtwagen. In de jaren ’80 dacht men zelfs over een rondweg in de
Krimpenerwaard. Jawel, de Zuidwestelijke Randweg. Sinds twee jaar kunnen we er
gebruik van maken. Het zou fijn zijn als de tomtoms voor vrachtwagens zo
ingesteld worden dat ze deze ZWR gebruiken i.p.v. over de Kattensingel,
Blekersingel ,Reigerstraat en Joubertstraat e.d. door Gouda te rijden.
De vraag is hoe loopt nu het rondje verder? Voor mij is dat
van ZWR via provinciale weg richting Haastrecht brug over richting
Goverwellesingel , uitkomend bij de Bodegraafsestraatweg. En nu?
De ChristenUnie heeft zich al jaren ingezet voor een
situatie dat er sprake zou zijn van een goede doorstroming voor het snelverkeer
richting Goudse Poort over de Burg.van Reenensingel. Hierbij hoef je Reeuwijk
niet te belasten. Vanuit de Krimpenerwaard en Goverwelle een goede doorgaande
route. Maak er een GROENE route van bij een snelheid van 50 km. Als dit jaren
geleden ingezet zou zijn dan zou Reeuwijk niet met een eigen rondweg zijn
gekomen. Een rondweg, die niet alleen veel kost maar ook het landschap aantast
en problemen voor het langzaam verkeer veroorzaakt. Een rondweg waar bewoners
aan de rand van Plaswijck terecht niet blij mee zijn. Om het verkeer over de
Bodegraafsestraatweg richting Gouda te ontlasten zou volgens de gemeente
Bodegraven-Reeuwijk een doorsteek van de Plaswijckweg een oplossing zijn.
Dat accepteert de wijk dit niet! En de ChristenUnie ook
niet. Vijf jaar geleden heb ik tijdens een wijkbijeenkomst mijn grieven al
geuit richting toen nog de gemeente Reeuwijk, omdat zij met de bouw van meer
huizen en een bedrijventerrein zelf ook veroorzaker zijn van meer verkeer.
Advies van mij ( wat nu nog steeds geldt!) was: ga als gemeenten K5, Gouda en
Reeuwijk met elkaar om tafel zitten en kom in overleg met de provincie om tot
een betere en goedkopere oplossing. Helaas is het de afgelopen vier jaar stil
gebleven en gaat gemeente Bodegraven-Reeuwijk door.
De gewenste oplossing is naar mijn mening om te investeren
in de Burgemeester van Reenensingel, die oorspronkelijk ook een rondweg zou
worden. Daarvoor hebben we wel de
provincie (financieel) nodig, maar het biedt een betere oplossing dan de nu
geplande weg bij Reeuwijk. Tevens kunnen we het verkeer over het “Goudse “deel van de Bodegraafsestraatweg
beperken.
Gemeenschappelijk probleem vereist gezamenlijk overleg, om tot goede oplossing te komen.
BeantwoordenVerwijderenIs een 'rondweg' vlak naast de A12 niet een betere oplossing?
Als Burg van reenensingel rondweg wordt, moet er wel een betere dan nu (= kruising met stoplichten) oplossing komen voor kruising met de Bloemendaalse weg...Dit is een kritische weg voor fietser (oud en jong) naar school, sport, station en binnenstad
Vanuit Utrecht naar de wijken Goverwelle, Oosterwei, Oud Gouda Noord en Kort Haarlem is het verreweg het snelste om de afslag Reeuwijk te nemen. Temeer daar juist het stuk tussen Reeuwijk en Gouda op de A12 filegevoelig is en de rit door de stad lang is. Er zal dus altijd een flinke verkeersstroom via de afslag Reeuwijk Gouda blijven binnenkomen, daar verandert een gewijzigde Burg. van Reenensingel niets aan. Vanuit die optiek kan ik me wel voorstellen daar Bodegraven-Reeuwijk daar een rondweg wil.
BeantwoordenVerwijderen