donderdag 9 juni 2011

Over betaald parkeren moet de overheid communiceren! (1)


     U leest  enkele nieuwe feiten  over het
     parkeren.
    Volgende week zal ik een vervolg aan

    geven n.a.v. discussie in de
    gemeenteraad over de parkeertarieven. 

                              Een opwarmertje dus !
 

Betaald parkeren lucratief voor gemeenten
HILVERSUM - Gemeenten verdienen flink aan betaald parkeren. De tien grootste gemeenten maakten vorig jaar samen ruim 116 miljoen euro winst, op een omzet van 300 miljoen euro. De laatste jaren stijgt de winst flink.
Onderzoek van RTL Nieuws. Het grootste deel van de 300 miljoen werd betaald in Amsterdam Ten opzichte van 2005 steeg de winst vorig jaar met 27 procent. Dat blijkt uit: 128 miljoen. De winst bedroeg 83 miljoen euro. Ook in Den Haag is de gemeentekas flink gespekt met geld uit parkeermeters. Daar was de winst 8,9 miljoen euro.

Investeren in parkeergarages lucratief             Bolwerk
6 juni 2011 |
Een parkeergarage levert zijn geld wel op. In ieder geval voor de investeerders. Dat blijkt tenminste uit het rapport “Parking money in parking garages” van Bouwfonds REIM. Als vastgoedbelegging levert een goed gesitueerde parkeergarage 10 procent rendement op. En dat is meestal meer dan bij een kantoorpand.





In de afgelopen vijf jaar hebben investeringen in parkeergarages betere rendementen behaald dan overige vastgoedbeleggingen, aldus het rapport. Ondanks de economische crisis hebben ze in de periode 2004 tot 2009 zeer goede rendementen opgeleverd; gemiddeld 10,86% per jaar. Met kantoren wordt een gemiddeld rendement gehaald van 7,26% per jaar over dezelfde periode. Bovendien neemt de vraag naar parkeerplaatsen toe en stijgen de parkeertarieven 2,5 keer harder dan de inflatie, constateert het rapport verder.

Investeren in parkeergarages loont ook omdat parkeergarages het minst gevoelig zijn voor de economische conjunctuur en bovendien bieden langjarige huurcontracten, waarin een jaarlijkse indexering voor inflatie is opgenomen, de belegger bescherming tegen inflatie. Ook kennen parkeergarages, mits gelegen op een goede locatie – dat is met name in de Randstad – een relatief laag risicoprofiel vanwege de ‘dubbele zekerheid’. Bij uitval van de huurder worden toch opbrengsten gegenereerd, doordat de bezoekers hun parkeertarief blijven betalen.



3 opmerkingen:

  1. Gerard Overkamp11 juni 2011 om 15:21

    Gerard,

    Wij zijn blij met de komst van de parkeergarage op het Bolwerk en dat er een exploitant als Parking is maar wij hebben nooit begrepen waarom de gemeente de exploitatie niet zelf op zich neemt. Als je er naar vraagt dan krijg je als antwoordt dat dit niet in het gemeentelijke beleid past. Onbegrijpelijk als je bovenstaand artikel leest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Peterpaul Kloosterman13 juni 2011 om 12:49

    En er komen straks weer twee(!) particuliere parkeergarages bij: eentje naast het Huis van de Stad en eentje ernaast ten zuiden van de spoorlijn. Voor de laatste garage gaat een complete fiets- en voetgangers buis opgeofferd worden omdat MultiVastgoed aan de touwtjes trekt en bepaalt dat de opening perse aan de zuidkant van het spoor moet komen.
    Gelukkig gaat de gemeenteraad van Gouda daar voor liggen.
    Want het zou toch van de zotte zijn dat we een nieuw stadhuis gaan bouwen; we noemen het zelfs het Huis van de Stad, plek van ontmoeting en de zuidkant van de stad kan het nauwelijks bereiken omdat er een buis van de toch al smalle Spoortunnel opgeofferd is?

    BeantwoordenVerwijderen