zaterdag 3 december 2011

Weblog en de actualiteit

Graag wil ik op enkele weblogs van het afgelopen half jaar terugkomen. Uiteindelijk schrijf je om je mening over een actueel onderwerp te geven en te zien wat er verder met het onderwerp gebeurt.
Zo heb ik de ontwikkeling van de werkgroep Fairtrade gemeente gevolgd. 
 Mooi dat binnen relatief korte tijd Gouda Fairtrade gemeente is geworden.Voor de anti-mondiaal beleid aanhangers is het trouwens jammer dat Gouda millenniumgemeente is . De gemeente Gouda dient een mondiaal beleid te hebben..
Afgelopen maanden heb ik geschreven over de binnenhaven van Gouda. Wat zou het mooi zijn om minister Schulz zover te krijgen ,dat ze naast de investeringen in autowegen ook gaat investeren in de scheepvaart. Denk aan de natte as van Rotterdam naar Amsterdam. De ontwikkeling van Gouda als containerhaven ligt dan in de lijn. De Kamer van Koophandel is met ondernemers aan de slag om te zien waar een containerhaven kan komen in of nabij Gouda. Ik kijk uit naar hun rapport in 2012.


Tevens heb ik een weblog geschreven over de zonnewijzer. Tot mijn vreugde wil GSG Segment de zonnewijzer repareren. De school maakt er een project van .Wijkteam Nieuwe Park zal naar een goede locatie kijken, zodat gemeente Gouda er geen omkijken meer naar heeft. Zie ook wijkkrant Nieuwe Park.  Het heeft lang geduurd , maar het resultaat geldt. Zelfs de locatie is al in het zicht.

Tot slot vraag ik aandacht voor een nieuwe actualiteit .

Een aantal jaren geleden heeft de ChristenUnie een poging gedaan om riksja’s naar Gouda te halen. Een aardig initiatief wat tot nu toe niets heeft opgeleverd. ( wat in het vat zit, verzuurt niet). Een alternatief kwam ik bij gemeente Sneek tegen. Wat in gemeente Sneek kan, kan toch zeker in Gouda? Ik zal dit super idee blijven volgen.
In Sneek kunnen toeristen en bezoekers straks per elektrische shuttle door de binnenstad rijden. De Stichting Duurzaam Vervoer maakt deze vorm van gratis vervoer mogelijk met de inzet van een groep vrijwilligers.
De shuttle is een elektrisch aangedreven open busje. Er gaan drie van deze busjes in Sneek rijden. In het dak van de shuttle komt een zonnepaneel, waardoor een deel van de elektriciteit duurzaam wordt opgewekt. De shuttles rijden drie routes en in het hoogseizoen een vierde campingroute. De vrijwilligers in de bus bieden toeristen informatie over Sneek en haar omgeving. Dit gebeurt in samenwerking met de VVV. Ook is er samenwerking met het Fries Scheepvaartmuseum, door hier een aparte halte te maken. De shuttles zijn een vernieuwende aanvulling op het vervoer in Sneek. In Sneek rijden verder geen stadsbussen. De keuze voor dit vervoer komt voort uit een succesvolle pilot tijdens de Sneekweek.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten