dinsdag 17 juli 2012

Goudse informatie

De recessieperiode van de Goudse raad is aangebroken . Het weer zit niet mee dus tijd voldoende voor een weblog. Een goed moment om even bij te praten n.a.v. mijn weblogs afgelopen jaar.  
1. De zonnewijzer van het Albert Plesmanplein.

 De zonnewijzer is duidelijk in revisie. Het zou mooi zijn als het Segment eind dit jaar het project klaar heeft en het wijkteam Nieuwe Park deze op een mooie zichtbare plek plaatst in het Van Bergen Ijzendoornpark.



2. Overslaghaven
Het is ruim een jaar geleden dat het bedrijfsleven en Kamer van Koophandel het initiatief nam om te zien of een overslaghaven rond Gouda tot de mogelijkheden behoort.  Iets wat ik van harte ondersteun. Ik weet dat de molens van de gemeente langzaam draaien, maar kennelijk ook van het bedrijfsleven. Ik ben benieuwd of we dit jaar nog nieuws zullen horen.

   3. Parkeerplaatsen voor gehandicapten.
Een paar foto’s maken duidelijk dat de locatie van de parkeerplaatsen niet altijd zorgvuldig zijn uitgekozen. Ook over de ouderdom van de parkeermeters zijn vragen te stellen. Het zou de gemeente sieren om met alternatieve plaatsen te komen. Het is trouwens vreemd dat stadswachten hier geen klachten over hebben ontvangen.



  


4.Flankerend beleid.

Het college heeft het eindrapport flankerend beleid besproken. Naar verluid wordt hierbij niet gekeken naar promotie van het echte zuidelijk deel van Gouda, Veerstal en omgeving maar naar marketing van Gouda zelf. Maar ik laat me verrassen. Het lijkt me verstandig om deze nota naast de toegevoegde waarde van het binnenstadsmanagement  in de raad aan de orde te stellen. Uiteindelijk is deze nota een gevolg van de ontwikkelingen van Multi Vastgoed in het zuidelijk deel van het spoor.

   5. Groenbeleid Gouda

Waddinxveen wil dat de provincie terugkomt op het schrappen van de natuurgebieden in polder Bloemendaal en Gouwepolder. Dit zou namelijk betekenen dat jarenlange investeringen, zoals grondverwervingen zomaar teniet worden gedaan. Voor de economisch rendabele landbouw is hier geen plek. Verrommeling van het landschap en verlies van natuur liggen dan op de loer. Opmerkelijk dat nu Gouda zich hard maakt voor meer regionaal denken het college zich (nog)niet bij de visie van Waddinxveen aansluit. Het Weids Bloemendaal ligt wel direct aan Gouda´s grenzen. De smalle Winterdijk loopt er als wandelpad middendoor evenals de Bloemendaalse weg ten noorden van de A12. Het gebied was als EHS gebied aangemerkt. Gouda zou haar eigen burgers helpen door evenals Waddinxveen bezwaar aan  te tekenen tegen het schrappen van de EHS voor dit gebied.




dinsdag 3 juli 2012

In het Huis van de Stad staat de burger centraal, eromheen kan je er naar fietsen!



Vorige week is met veel feestvreugde het Huis van de Stad geopend. Een schitterend modern gebouw  waar Gouda terecht trots op is. Ik heb er al met veel plezier vergaderd. Eerlijkheid gebiedt te zeggen met meer plezier in de aparte vergaderruimtes dan in de raadszaal. Daar zal men vast naar oplossingen zoeken, die binnen het budget vallen.

Nu nog de fietsen. Voor ambtenaren en raadsleden is de locatie voor fietsen erg plezierig. We kunnen bijna fietsend de stalling inrijden. Voor bezoekers en gebruikers van de NS is het andere koek. Ziet u al oudere mensen hun fietsen naar boven duwen? Het is niet alleen zwaar voor hen, de kans op een botsing is  ook groot. Het is onmogelijk om soepel tegelijkertijd een fiets naar boven te duwen en een fiets naar beneden te brengen. De NS zal snel met een oplossing moeten komen. Op zijn minst een sleuf links en rechts van de trap. Om ouderen van dienst te zijn zal een roltrap uitkomst kunnen bieden. Zou het kunnen dat de NS er op rekent dat de ouderen hun fiets in de stalling plaatsen waar ze voor moeten betalen? Het kan toch niet zijn dat de NS zegt dat als je niet naar boven kan je je fiets maar voor het Huis van de Stad moeten plaatsen. Nu al blijken veel mensen niet de moeite te nemen hun  fietsen netjes te stallen. Kom je eenmaal boven dan zie je dat de laatkomers hun fietsen niet in de rekken plaatsen maar vooraan neer zetten. Dat maakt het voor anderen weer bijna onmogelijk om hun fietsen elders te plaatsen. Hoe verder je je fiets van de toegang wil plaatsen hoe leger het is. Tja, je zal enkele meters verder moeten lopen!

Het zal toch niet zo zijn dat de NS zegt dat het een kwestie van wennen is. Vakantietijd is een mooie periode om aanpassingen te verrichten. Helaas zal dat wel een extra duitje gaan kosten .

Ik wil niet alleen blij zijn met het Huis van de Stad , maar ook met de fietsenstalling om het Huis heen.