vrijdag 2 september 2011

Gouda Havenstad. Hoe staat het ermee? (1)

Deze weblog bestaat uit twee delen. Deel 1 geeft informatie van schippers, deel 2 zal over een week  een reactie van de havenmeester en een afsluitende opinie van de schrijver bieden.

Afgelopen vakantie heb ik enkele malen langs de binnenwateren van Gouda gezworven en hier en daar een praatje gemaakt met schippers van grote en kleine motorjachten, zeilschepen. Ik wil hun reacties u niet onthouden. Mijn eerste gesprekken waren wat negatief van toon. Er werd in alle vriendelijkheid aangegeven wat beter zou kunnen:
1.       Douche en toiletruimte gewenst halverwege de Regentesseplantsoen
2.       Meer stopcontacten, schippers nemen steeds meer apparatuur mee.
3.       Vernieuwing van de steigers
4.       Onderhoud van het groen, wel maaien , maar diepe kuilen
5.       Brugwachters komen alleen voor het ophalen van het geld, betere communicatie  of te    wel een klantvriendelijkere opstelling
6.       Sluis- en brugwachter kunnen er voor zorgen dat schepen niet nodeloos de Kattensingel op varen
7.       Er liggen schepen langer dan drie dagen, dat past niet in het passantenbeleid
8.       Hondenuitlaat van de schippers gaat goed van de Goudse burgers kan beter
9.       Het aantal schepen aan de Regentesseplantsoen kan uitgebreid worden, meer aanleg met de kop van het schip dan langszij aan de steiger
Als je dit allemaal hoort dan denk je als raadslid, daar moeten we wat mee. Dus, toch maar meer praatjes gemaakt op een andere dag op een ander tijdstip. Dat leverde inderdaad andere informatie op. Schippers langs de Regentesseplantsoen waren tevreden evenals de schippers langs de Turfsingel.  Zij benadrukten het plezierige liggen in Gouda, de aantrekkelijkheid van de stad en de geringe overlast. Over de hoogte van de vaargelden heb ik niets negatiefs vernomen. En passant kwamen wel enkele kanttekeningen aan de orde:
1.       Meer elektriciteit .      
2.       Kleine douche ruimte
3.       Eerder duidelijk maken dat vol, vol is, dus niet dubbel liggen
4.       Toekomst van meer grotere schepen betekent dat de aanleg aan    Regentesseplantsoen verbeterd moet worden.
Al met al een fors aantal punten waar  Gouda aan moet gaan werken. Vraag is wordt er niets gedaan aan verbeteringen van de aanlegplaatsen ?

 Nog belangrijker is de vraag : “Heeft gemeente Gouda een visie op watersport? “

5 opmerkingen:

  1. Goed Gerard dat jij hier aandacht aan geeft. Mocht dit gaan leiden tot uitbreiding van stopcontacten dan stel ik voor om dat ook langs de Hoge- en Lage Gouwe te doen. De stopcontacten zijn daar altijd beperkt gebleven tot de steiger voor de Lichtfabriek. Maar gewoon op de kademuur kan natuurlijk ook prima. Bijvoorbeeld ter hoogte van de bomen. Er zijn altijd mensen die graag midden in de stad willen liggen tussen de mooie gevels. Dat laten zij nu omdat de stopcontacten ontbreken. Met dit te faciliteren versterken we tegelijkertijd het beeld van Gouda Havenstad. Kijk eens naar dat schip wat nu te koop ligt voor de Gouwekerk. Dat is toch een geweldig mooi plaatje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toerisme en watersport zijn alleen al door de achterstand potentieel een grote groeimarkt voor de stadseconomie. Er liggen wel visies in de 'bureauladen', maar er wordt nog te weinig met overtuiging uitgedragen dat wij hier iets te bieden hebben waar veel mensen naar op zoek zijn.
    Als volgend jaar het nieuwe hotel op het Bolwerk open gaat, komt er een groep mensen naar ons toe met belangstelling voor het stedeschoon en de kleinschaligheid van de binnenstad. Zij zijn niet de enigen. De uitdaging is dat wij onze kleinschalige binnenstad in leven houden en ook het water toegankelijk maken. Hoe meer bewegingen met grote of kleine bootjes, hoe aantrekkelijker de stad wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als varensgezel door nederland is het plezierig om als je aankomt gewoon je stekker in een vrije stopkontakt te steken. Je rekent als havendienst een bedrag per dag af en geen munt automaten, deze zijn lastig en storingsgevoelig wel in de winterafsluiten. Schepen in de binnenstad maar grotere schepen aan de Nw Gouwe oostzijde laten afmeren tussen de Bikobrug en de Kock van Leeuwensluis met stopkontakten en palen leg een voetpad aan en laat ze oversteken bij de sluis. Aan de kant van de Kattensingel dient ook een aantal ligplaatsen te worden gecreerd er is ruimte genoeg. en een douche gelegenheid. In bijv. het oude kringloopgebouw?Het is wel zo, dat het contact met de bootbezitter en havendienst positief dient te zijn want een narige havenmeester verknoeid een hoop. Klant is koning.

    Ik zou als gemeente Gouda nog eens nadenken over de IJsselzone om dit verder uit te breiden er is veel vraag naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Graag wil ik als schipper ook reageren.
    Welliswaar is mijn thuishaven Schiedam, maar als op en top Gouwenaar en bovendien binnenstadbewoner wil ik graag enkele suggesties doen.

    Graag inderdaad meer walstroomfaciliteiten aan de hoge-en lage gouwe, verder zou ik het prachtig vinden als er meer lagere schepen naar de oost -en westhaven gedirigeerd worden of de schippers ervan, er in ieder geval op te wijzen dat daar ook aangemeerd kan worden.
    Handig zou het zijn als er ergens nabij de binnenstad een douchegelegenheid zou komen, waar ???
    Verder zou het aardig zijn voor het grachtenbeeld dat er permanent een aantal oude schepen afgemeerd liggen in de Hoge -Lage gouwe.
    Want hoe leuk is het nu al met dat ene schip liggend nabij de Gouwekerk.

    met varensgroet,

    Piet Prinsenberg
    MS Verandering

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Al jaren wordt gepleit om goede sanitaire voorzieningen te realiseren. Tot nu toe moeten alle watertoeristen het doen met een cabine die eerst op parkeerterrein Potterspoort stond en later naar de turfsingel is verhuisd.

    Vele opties zijn de revue al gepasseerd zoals:

    1. In de commerciele ruimten van het Bolwerkproject.
    2. De kleischuur langs de Vest.
    3. Ergens aan de Regentesseplantsoen

    Tot nu toe hebben alle goede intensies van betrokken partijen tot niets geleid en de reden zijn divers maar voornamelijk drait het om de vraag wie het gaat betalen.

    Tijdens de laatste klankbordgroepoverleg m.b.t. het Bolwerk is het Appartementengebouw op de hoek Hoge Gouwe Kattensingel besproken. Hierin is ook ruimte opgenomen voor Commerciele doeleinden. Ik heb wederom aangegeven dat er noodzaak is van sanitaire ruimten voor de watertoeristen. Kortom er zijn veel mogelijkheden en kansen maar wie pakt de handschoen op?

    BeantwoordenVerwijderen