tag:blogger.com,1999:blog-6177391087266462354.post4433354172290548704..comments2014-03-05T06:55:07.617+01:00Comments on Gerard Schotanus: Goudse informatieGerard Schotanushttp://www.blogger.com/profile/15933915478971399605noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-6177391087266462354.post-30118015667176103592012-07-23T10:57:03.436+02:002012-07-23T10:57:03.436+02:00Wij rekenen op tekenen van leven uit Gouda als het...Wij rekenen op tekenen van leven uit Gouda als het gaat om het behouden van groen in de buurgemeenten !<br /><br />Polder Bloemendaal in Waddinxveen is echt het behouden waard. Al was het alleen maar voor de bewoners van de wijk Bloemendaal in Gouda. Om te zien hoe mooi het ooit was.......<br /><br />Ron Gast, voorzitter Stichting Groene HartRonhttps://www.blogger.com/profile/02020183339160788326noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6177391087266462354.post-47504296568688436502012-07-19T08:08:07.558+02:002012-07-19T08:08:07.558+02:00Gouda 2.
Hollandse Waterstad. Mooi. Mooi Project.S...Gouda 2.<br />Hollandse Waterstad. Mooi. Mooi Project.Stapels goede onderzoeken. Actieplan Watertoerisme 2009.Zonder passende financieringen.Alles adhoc, net als de nieuwbouw van bruggen en de ligplaatsmogelijkheden daardoor voor schepen(vaartoerisme).In een voortzetting van het actieplan Water(toerisme)gebaseerd op een Visie op het Water in en om de Stad(o.a waterplan Gouda) maar nu met bedragen en beslissingen achter de bedragen.Kortom een plan met besluiten,die het plan dragen ipv de illusie scheppen van beleid.Gouda lid van Waterbaan.. dat schept langlopende ook juist financiele verplichtingen in het bedienen van bruggen en sluizen(w.o de Stolwijkerschutsluis), het faciliteren van watergebonden ondernemingen, het zorgen voor goed onderhouden voorzieningen op plaatsen waar reuring in het water door schepen en mensen meer permanent dan tijdelijk met Waterdagen noodzaak is.Het "' verleiden"' van de vaartoerist""is geen kunstje. Het moet beleid zijn door een welkom heten, consistente brug-sluisbedieningen en weten tot in de ANWB gidsen en de hoofden en harten van vaarders, dat Gouda met hen, meer kan zijn dan kaas met stroopwafels.Het particulier initiatief zoals Havenstad van 1984 en het Binnenhavenmuseum, ondernemen met het water zijn de echte dragers van de Visie op het Water voor de korte en langere termijnen.Er varen meer schepen Gouda voorbij dan dat er blijven liggen.Met een nieuwe sluis bij de Julianasluis en de gerestaureerde Stolwijkerschutsluis en andere sluizen in Gouda zijn er meer kansen dan ooit.Echter actief stimuleren en minder adhoc van een gemeente als deze is een sterke voorwaarde voor investeringen en initiatieven van anderen.Kortom: veel visie uit het verleden, maar niet leren van de lessen van het verleden en van het PI en bedrijfsleven.Het marketinggewijs promoten van stad en WATER heeft stapsgewijs geld nodig en een raad kan daar bij afwezigheid van echte en gefaseerde uitvoering van het actieplan Water(toerisme ev) wat aan doen.Een waterambassadeur is er al.<br />JanPieter Janse GolfslagAdvies & Projecten Historisch Water<br />was Gouda=Groningen.Janse Groningenhttp://www.watererfgoed.nlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6177391087266462354.post-91484738907056718722012-07-18T09:04:08.858+02:002012-07-18T09:04:08.858+02:00Binnenvaart en havens en overslagfaciliteiten en G...Binnenvaart en havens en overslagfaciliteiten en Gouda.<br /><br />Goed deze steun vanuit de CU. De CU Tweede Kamer en in Eu parlement heeft kennis en kunde in huis over de mogelijkheden van de binnenvaart.Gouda met een historische binnenvaart traditie, niet voor niets liggen de vaarwegen Gouwe en Turfsingelgracht er nog bij zoals ze bedoeld zijn.Namelijk transport over het water en handel(en nu ook toerisme)via en met het water.Het plan van de KVK en RHID verdient politieke en bestuurlijke steun.Niet vanwege de traditie van de binnenvaart door Gouda, maar vanwege de kansen die het biedt om meer watergebonden bedrijvigheid in Gouda te houden en hervestiging te bevorderen.Ook juist in bestemmingsplannen zoals in Nieuwe Park Bedrijven. Jammer is het dat de politiek, met uitzondering van CU opnieuw de schepen aan zich voorbij laat varen door de Natte A4(Gouwekanaal) en letterlijk de boot gaat missen, nu de tweede sluis bij de Julianasluis van 1935 gerealiseerd wordt.De Gemeente cq College wacht te veel af om de kansen en vooral economische mogelijkheden van het water en watertransport als economische inkomsten bron te benutten.Kortom, niets geleerd van de geschiedenis en wellicht te veel water in de oren.Maar het plan is er, Nieuwe Park bedrijven biedt weer een kans voor bedrijven zich aan het water te vestigen of uit te breiden.Loswallen zoals aan de Ijsselkade mogen niet verloren worden voor de binnenvaart.De Hollandse Ijssel ook bij Gouda is werkrivier(dus ook voor toeristiese vaart).Gouda ontbeert een algemene visie op het omringende en bruikbare water voor transport en milieuwinst door transport over het water.Subsidies van Provincie en Rijk en EU stroomden al langs Gouda(ook voor Toerisme te water). Nu Gouda laat is , maar niet te laat kan men nog van Alphen en samenwerking met ondernemers leren.Een binnenhavenmuseum heeft men al wel. Nu de echte binnenvaart opnieuw Gouda welkom binnenhalen.<br />JanPieter Janse Directeur GolfslagAdvies &Projecten Historisch Water.www.watererfgoed.nl www.watererfgoed.beJanse Groningenhttp://www.watererfgoed.nlnoreply@blogger.com