zaterdag 5 oktober 2013

Duurzaamheid komt meer en meer in beeld


 
In mijn vorige weblog heb ik geschreven over drie Goudse bedrijven, die zich inzetten voor een duurzaam Gouda. Het zou mooi zijn als deze bedrijven ook volgende week zaterdag in de St.Jan op de Goudse duurzaamheidsdag aanwezig zijn. Ik zie er naar uit.

Als reactie op mijn weblog kreeg ik een mail van  de Baanderij. Zij hebben vorige week zaterdag een “Groene Hart dag” gehouden en vroegen daar aandacht voor. Nu dat doe ik dan wel wat laat. Ik ben die zaterdagmorgen naar de Baanderij toegegaan en zag daar vele instellingen die waardevol werk verrichten, gericht op duurzaamheid en behoud van het platteland. Ik noem er twee.

Er stond een container vol met gereedschap met als bestemming Zambia. De stichting Gered Gereedschap verzamelt vanaf 1982 gereedschap, herstelt dat en verzendt het naar technische scholen en startende ondernemers in ontwikkelingslanden. Het gaat om kwalitatief hoogwaardig materiaal. Een groot verschil met het ingevoerde Chinese gereedschap. De resultaten van dit project zijn vermeldingswaard: 1500 projecten uitgevoerd, 1,5 miljoen stuks gereedschap kregen een nieuw leven en 500 vrijwilligers steken de handen uit de mouwen in 30 lokale werkplaatsen. Zie verder de site www.geredgereedschap.nl
 

Duurzaamheid is een breed begrip, langzamerhand een container begrip. Echter een goede ontwikkeling van het platteland heeft daar echt mee te maken. Naast de komst van een zorgboerderij Den Dikken Boom in Ouderkerk a/d Ijssel is de gastenboerderij De Appelgaard een goed voorbeeld om de levendigheid van de Krimpenerwaard te behouden. Vanuit Gouda is het een gemakkelijk te bereiken gastenboerderij, waar naast appartementen ook vergaderruimte is te vinden. Zie www.deappelgaard-gouderak.nl

De zorgboerderij Den Dikken Boom biedt vanaf oktober zijn ouderen, mindervaliden, families en vriendengroepen welkom op hun boerderij voor een zorgeloze (groeps)vakantie. Als oudere en/of mindervalide kunt u ook voor dagbesteding bij Den Dikken Boom terecht. De opening is 12 oktober. www.dendikkenboom.nl

Tot slot kom ik nog terug op Maak Gouda Duurzaam. Op vrijdagmiddag 11 oktober zijn er MVO Workshops & bekendmaking nominaties MVO Award Gouda 2013 en  s’ avonds een symposium over duurzame voeding. Op zaterdag 12 oktober vindt de publieksmarkt rond thematische pleinen als: 1.bouwen en wonen 2. voeding, kleding, sport en levensstijl 3. verkeer ,vervoer en mobiliteit 4.afvalverwerking en groenbeheer 5. Duurzaam Gouda(wereldwijd, plaats. De politiek wordt niet als thematisch plein genoemd. Ze zijn echter wel aanwezig. Ik reken op een centrale positie van  de kraam voor de ChristenUnie. Ook de kinderen van groep 7 en 8 worden gefêteerd op een speurtocht. Hiervoor ontvangen ze op school een flyer, waar de uitnodiging op staat.

Ik zie u graag op een van deze dagen.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten