zaterdag 26 oktober 2013

Cittaslow ook voor K5?


Afgelopen week ben ik samen met mijn echtgenote  in Drenthe op vakantie geweest .Super genoten van de rust en stilte. Sinds 2010 is de gemeente Borger- Odoorn, waar wij verbleven, Cittaslow. Een keurmerk, wat gegeven wordt aan gemeenten tot 50.000 inwoners, die zich onderscheiden door hun specifieke kwaliteiten op de gebieden : leefomgeving, landschap , streekprodukten, gastvrijheid, milieu, infrastructuur, behoud van eigen identiteit en cultuurhistorische waarden en diversiteiten.  Zo heb ik ook  Borger en omgeving beleefd.

Als politicus ben ik al vele jaren gewend om elke plaats, streek te vergelijken met mijn eigen omgeving. Een leuke soms hinderlijke obsessie. Zou Gouda in haar omgeving ook aan het genoemde keurmerk kunnen voldoen?

Vorige week zaterdag heb ik met een twintigtal volwassenen en kinderen het gebied van de “Stolwijkse boezem” een schoonmaakbeurtje gegeven. Zie de foto's. Super om samen met anderen, veelal  Gouwenaren, een  stuk van het Zuid-Hollands landschap te onderhouden. A Rocha, een christelijke natuurbeweging, heeft Stolwijkerboezem  geadopteerd. Er moest veel gebeuren o.a sloten  en poeltjes  open maken. Met elkaar geeft het extra voldoening als de beheerder van het gebied tevreden is met het resultaat. Vanwege bezuinigingen zou  mogelijk in de toekomst meerdere stukjes groen van het Zuid-Hollands landschap onderhouden moeten worden door vrijwilligers. Een mooie kans om stad en platteland met elkaar te verbinden.  De leefomgeving en het landschap van de Krimpenerwaard lijken rijp voor een Cittaslow keurmerk. Voor Gouda  zou het mooie reclame opleveren, een historische stad met een schitterend leefomgeving,  en voor de Krimpenerwaard zou het een opsteker zijn als teken van goede samenwerking tussen de K 5 gemeenten.  Op de terugtocht heb ik kaas gekocht op de Tiendweg en in Borger een zak biologische peren.

 
http://www.cittaslow-nederland.nl/


http://www.arocha.nl/

 

 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten