zaterdag 29 oktober 2011

Nieuwe Haven ,nieuw leven

Nee, het gaat in deze weblog niet over het herstel van de gracht in de Nieuwe Haven. Leuk idee, maar daar is geen geld voor, bewoners zullen er ook niet naar uitkijken. Er zijn trouwens wel andere objecten die voor Gouda Sterk aan de IJssel van belang zijn.
Wat is er dan wel aan de hand met De Nieuwe Haven?  Nu de Nieuwe Haven is jarenlang een mooie looproute geweest voor parkeerders op het Bolwerk naar de binnenstad. Ideaal voor winkels aan zowel de Nieuwe Haven als de Kleiwegstraat. Vanwege de bouw aan het Bolwerk, inmiddels meer dan twee jaar geleden gestart, is de loop langs de Nieuwe Haven en Kleiwegstraat voorbij. Dit tot groot verdriet van de winkeliers. Hen is een korte bouw van de parkeergarage beloofd en extra aandacht voor de winkels.  De trage bouw van de parkeergarage heeft voor een forse vermindering van inkomsten gezorgd. Maar ja, er is hoop …. De parkeergarage is bijna klaar!
De loop langs de Nieuwe Haven en Kleiwegstraat zal weer worden hersteld en de winkeliers kunnen extra reclame maken voor de vele bezoekers van de binnenstad. Daar gaan we van uit. 


In de pers lezen we echter dat de route via de Turfsingel( geen winkels ) en Lange Groenendaal gaat lopen. Dat zou een ramp zijn voor de Nieuwe Haven en Kleiwegstraat. De gemeente kan gelukkig bezoekers van de stad niet dwingen een route te lopen. In het kader van flankerend beleid verdient de route via de Nieuwe Haven juist extra aandacht. Dat is de gemeente aan de winkeliers verplicht. Het zou SOG en andere winkeliersverenigingen sieren om zich daar hard voor te maken. Het zou goed zijn als dit deel van Gouda ook meegenomen wordt in het winkelgebied. Dat betekent dat ook hier leegstand moet worden tegengegaan. Een opdracht voor politiek en ondernemer.

2 opmerkingen:

  1. Beste Gerard, Is er al een enquete onder de bewoners gedaan of zij de gracht terug willen.
    Want je schetst wel er is geen geld voor maar mogelijk is het waterschap bereid voor de goede waterregulering een bijdrage te leveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reactie van gemeente Gouda

    De Nieuwehaven is een logische verbinding tussen het Bolwerk en de Kleiweg. De werkgroep
    flankerend beleid overweegt een kaart te maken waarop o.a. looproutes staan aangegeven. Uiteraard zal de
    Nieuwehaven als looproute worden aangegeven van Bolwerk naar Kleiweg. De ONK is en blijft lid van de
    werkgroep flankerend beleid en is dus betrokken bij de ontwikkeling van het kaartmateriaal, het bepalen van
    de looprondjes en alle andere zaken die in de werkgroep worden besproken ter versterking van de
    binnenstad.

    BeantwoordenVerwijderen