donderdag 7 april 2011

zuidelijk stationsgebied (2)

Afgelopen woensdag heb ik namens de ChristenUnie de volgende bijdrage geleverd. Het is wel een verkorte versie. Tot slot geef ik een doorkijkje naar de besluitvormende vergadering.

Een moment van keuze is een moment van waarheid  (Stephen Covey) Dat gaat ook op voor dit moeilijke onderwerp de ontwikkelingen in het zuidelijk stationsgebied. Als ik hier ja op zeg dan zeg ik ja tegen:
a.     

a.       Een parkeergarage, die van Gouda geen fietsstad maar een autostad maakt.
b.      Een stationsgebied , die zich manifesteert als het nieuwe centrum
c.       Een stationsgebied die winkels als H en M ,Perry Sport naar zich toetrekt
 d.      Een winkelgebied,die geen echte concurrent heeft in het gebied richting   Klein Amerika.
e.        Een stationsgebied met een supermarkt die een super concurrent zal zijn voor de reeds bestaande supermarkten en de nieuw geplande supermarkt op Klein Amerika. 
g.      Een stationsgebied met kantoorpanden waarbij we weten dat er nu en voor de toekomst een groot overschot aan is
i.        Dan vergeet ik nog het risico van verplaatsing van monumentale bomen,  de afbraak van goede woningen,de overlast voor de bewoners en de invloed van het internetwinkelen.
Simpel gezegd : ChristenUnie kiest voor zekerheid, en wil daarvoor de tijd hebben. Wij zien een vernieuwd zuidelijk stationsgebied zitten, maar dan wel op kleinere schaal, waarbij de parkeergarage op het Lombokterrein zou kunnen komen, een binnenstadservice die goederen naar de winkels brengt, een flankerend beleid om de consequenties goed te overzien voor de hele binnenstad, een notitie over de consequenties voor de verschillende branches.

                                      
Nog niet alles is genoemd: denk aan de forse financiële  risico's en de onzekerheid dat kantoorpanden gebouwd mogen worden.  De ChristenUnie wil hier zekerheid over hebben alvorens ja of nee te zeggen tegen dit ambitieus plan.
Na de bijdragen van vele fracties en de bijdragen van het college kan ik alleen constateren dat de karavaan verder trekt. Is er nog een barricade op te werpen om de plannen acceptabeler te maken? Een poging zal ik zeker wagen. Ik daag u uit mee te denken!

3 opmerkingen:

  1. Hoe bereiken we de verbinding tussen het nieuwe en bestaande gebied? Hoe bereiken we een goede bereikbaarheid? Hoe bereiken we dat het centrum op een milleuvriendelijke en effectieve manier kan worden bevoorraad? Hoe bereiken we dat de bewoners van het centrum ook hun 'normale' dagelijkse boodschappen kunnen doen? Hoe bereiken we dat we ophouden over het zeuren over concurrentie? Hoe bereiken we een (nog uitgebreidere) diversiteit (= kwaliteit)?
    Ben van Bommel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad niet alleen is de bereikbaarheid van belang , maar ook het zogenaamd frankerend beleid en de verscheidenheid in diversiteit.

    Gerard Schotanus

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gerard,
    vanwege mijn studie ben ik geïnteresseerd in de visie van CU op de door jou genoemde binnenstadservice. Zou ik daar op korte termijn een keer over met je in gesprek kunnen? Hoeft maar een uurtje te duren.

    BeantwoordenVerwijderen