dinsdag 22 februari 2011

Weg met de provincie? !

Afgelopen week ben ik op vele locaties geweest om de waarde van de provincie in te zien. Lezers van mijn weblog zal ik daar  deelgenoot van maken.

De dit jaar 100 jaar oude veiling Rijnsburg is van grote economische betekenis voor de streek maar zeker voor ons land. GreenportHolland doet niet onder voor Schiphol of de Rotterdamse haven.
De veiling ziet het belang van de RGL maar zou daarnaast ook een goed busvervoer langs de werkkernen willen behouden. Verder ligt de wens om de Rijnlandroute zo snel mogelijk te verwezenlijken.

De vragen om infrastructurele maatregelen vormen ook bij de directie van de Keukenhof de hoofdmoot van ons gesprek . Niet alleen een goede parkeergelegenheid maar ook de Noordelijke Ontsluiting Greenport.
Hun wens is dat PS meer regie heeft op het uitvoeren van hun plannen. Gemeenten voelen zich niet gezamenlijk verantwoordelijk voor de kwaliteit van de Keukenhof.

Bezoek aan de Bollenstreek kan niet zonder een kijkje in Katwijk.
Katwijk staat voor twee belangrijke ontwikkelingen , waar zowel provincie als waterschap hun invloed laten gelden. Allereerst de kustverbetering. Moet Katwijk het stellen met een enorme zandberg voor haar plaats of is het mogelijk om de boulevard te verzwaren d.m.v. parkeergarages. Een nieuw soort kustwering. Voor Katwijk zou het een super oplossing zijn.
Verder wil Katwijk al vanaf 1946 een buitenhaven. De plannen zijn al in een vervorderd stadium klaar.Het zou een ideale combinatie zijn met de kustwering. Zo komt "Brittenburg"tot nieuw leven.







Om het bezoek volledig te maken hebben we een gesprek gevoerd met de medeontwikkelaar van het burgerinitiatief Churchillaan. Deze laan moet een onderdeel vormen van de Rijnlandroute, verbinding N206 met A44. Het is een kostbare route door Leiden , maar een goed alternatief voor een geplande weg door de Oostvlietpolder.


Welke keuze maakt de provincie?

1 opmerking: